Motivační dopis není přežitek

Účelem motivačního dopisu je motivovat zaměstnavatele, aby vás pozval k osobnímu rozhovoru a zároveň ho informovat o tom, proč jste vy motivovaní se o pozici ucházet. Pokud ho tedy nenapíšete, nemáte možnost dát najevo míru svojí motivace a to je škoda. Motivační dopis rozhodně není přežitek, zejména pokud chcete získat pozici, o kterou se perou ti nejlepší. Jak na něj?

Motivační versus průvodní dopis

V odpovědích na inzeráty je prostor na průvodní dopis. To je jako tělo emailu, kde je vhodné napsat na jakou pozici reagujete, kde jste ji našli a odkázat na přílohu, kde je v PDF formátu váš životopis  a váš motivační dopis. Oba tyto dokumenty dávejte do přílohy. Pokud totiž bude životopis kolovat po firmě, motivační dopis v těle emailu zapadne, ale přílohy ne. S trochou štěstí někdo dopis i vytiskne.

Co nefunguje

Řada motivačních dopisů je jen snůškou klišé opsaných z internetu a chlubením se vlastními úspěchy bez ohledu na to, zda mají něco společného s pozicí, na kterou se dotyční hlásí. Jako by svými dopisy říkali: „Podívejte se, jaký jsem borec. Mě přece musíte chtít!“

Typická je věta na konci dopisu: „Věřím, že jsem ideálním kandidátem na tuto pozici…“

Pravdou ale je, že takové dopisy jsou personalistům pramalou motivací vás pozvat na osobní setkání. Spíš se nad nimi zasmějí, nebo je odradí od další komunikace s vámi.

Buďte osobní a konkrétní

Stejně jako životopis, i motivační dopis pište na míru. A více než o sobě pište o svém potenciálním zaměstnavateli. Napište, co vás na dané pozici zaujalo, proč vás to zaujalo. Vyjádřete, že chápete, v čem tkví důležitost pozice. Pak vyberte 1-2 své vlastnosti nebo dovednosti, které zde uplatníte.

Například: Na pozici vedoucího prodejny se mi líbí, že má zodpovědnost za celek, jako by to byla malá firma, a zároveň má volnou ruku v tom, jak bude zacházet s lidmi. Vedl jsem tým 15 lidí, co se mnou pracovali rádi a posledních 7  let jsem zodpovědný za výsledky svého oddělení finančně i provozně.

Přidejte něco navíc

Přidejte něco, co vás zaujalo na internetu, nebo to víte od přátel. Dáte tím najevo, že se o firmu zajímáte již déle, že vás zajímá jejich značka, že jste si vědomi historie apod. Například se vám líbil jejich stánek na veletrhu, nebo že vás zaujala technologie, kterou používají, nebo spolupráce s určitými značkami apod. Zkrátka něco, co nebylo v inzerátu a je to vaše iniciativa, že to víte. Dáte opět najevo, že jste ochotni udělat extra krok.

Popište výzvu, na niž jste připraveni

Napište, v čem je vaše výzva, čím budete přínosem, kde je vaše invence, váš nápad o tom, kam se dá tato pozice posunout. Ukažte už tady, že jste někdo, kdo nebude jen dělat to, co se od něj očekává, ale bude o práci přemýšlet i za hranici průměru, někdo, kdo má vizi.

Můžete napsat například: „Chci se podílet na zlepšování pověsti řetězců a toho, jak fungují a vytvořit z vaší prodejny preferovanou volbu při nákupech ve městě XY.

Vyzvěte k akci!

Dopis by měl mít maximálně 3-4 odstavce.

  • V prvním odstavci napište, na jakou pozici reagujete a pokud je to možné, dopis vždy adresujte konkrétní osobě
  • Ve druhém napište, co vás na pozici zaujalo a jak uplatníte své zkušenosti a dovednosti
  • Ve třetím přidejte bonus navíc
  • Ve třetím napište, čím budete přínosem, co tam chcete dělat – vaši vizi na dané pozici. Můžete přidat i něco konkrétního, co vás zaujalo na webu nebo co víte od známých
  • A nakonec si napište o setkání!

Výzva k akci může vypadat třeba takto: „Rád se s vámi setkám osobně. Kontaktujte mě kdykoliv na telefonním čísle XY nebo na emailu. S pozdravem, …..“

Pokud bude váš motivační dopis opravdu psaný na míru, bude osobní a konkrétní, tak výrazně zvýšíte šanci na úspěch své žádosti.

 

 

Sdílejte článek

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.