Výběr práce je zásadní, nepodceňte ho

Nabídek práce je na trhu hodně, ale najít tu pravou není tak jednoduché. Zjistěte, jak v záplavě volných míst najít tu správnou nabídku na míru pro sebe. Odhalte, co všechno lze vyčíst z pracovního inzerátu. Bude to o systematičnosti a o kompromisech, které tentokrát neuděláte.

Systematický průzkum trhu

Když se vás dnes někdo zeptá: Kdybyste si mohli vybrat, kde byste chtěli pracovat? Jaké firmy by vás napadly jako první? Oblíbená značka, vaše hobby, firmy s věhlasným jménem v oboru? Jaké firmy vás napadají a co je důležitější – PROČ vás napadají? Pravděpodobně mají nějaké atributy, které jsou pro vás atraktivní a díky kterým by ta práce pro vás měla smysl. Pojmenujte je a hledejte další firmy, klidně méně známé, které splňují stejná kritéria. Možná, že o nich ani nevíte, ale s jejich produkty, službami a filozofií se také budete umět ztotožnit.

Následně hledejte, zda mají volné pozice, které by vás zaujaly a odpovídaly by vašim kritériím (odkaz na minulý článek). Pokud volná místa v těchto firmách nenajdete, rozšiřte svůj seznam firem. Výhodou pro vás bude, že získáte přehled o trhu a konkurenci.

Hledejte přes pozici

Je možné, že to máte naopak. Firma pro vás není tak důležitá, ale pozice a náplň práce ano. V tom případě vyhledávejte rovnou pozici, a vezměte v potaz, že stejná pozice se může v každé firmě jmenovat jinak a mít také různé odpovědnosti a složení náplně práce. Jakmile najdete zajímavé pozice, stejně se ale podívejte na to, jaká je to firma, jakou má filozofii, a zda odpovídá tomu, co chcete a co je pro vás důležité.

Co vyčtete z inzerátu?

Co o sobě firma inzerátem vlastně říká? Struktura inzerátů je relativně stabilní až na těch pár výrazně originálních. Na začátku je obecná věta o firmě a o důvodu existence té pozice (některé firmy toto vynechávají). Dále následuje náplň práce, požadavky na kandidáta a co firma nabízí.

V hlavičce inzerátu se dozvíte to, co si o sobě firma myslí – například jsme světový leader, jednička na trhu, mladá dynamická firma, stabilní společnost apod. Toto je jazyk firmy, který je dobré sledovat (a pokud chcete být součástí této firmy, tak byste se s ním měli ztotožnit). Pokud vám tedy sousloví „mladá dynamická firma“ způsobuje kopřivku, tak to asi nebude inzerát, na který zareagujete.

Často také firmy uvádějí důvod, proč pozici otevírají – rozšiřujeme náš tým, nebo hledáme odborníka a dávají vám najevo, proč vás potřebují. To je dobré ověřit i na osobním setkání.

Náplň práce

U náplně práce je hodně vypovídající pořadí, v jakém jsou jednotlivé oblasti napsané. Pokud tedy například u HR role je na prvním místě správa dokumentů a administrativa a na posledním HR projekty, pravděpodobně nebude společnost považovat inovativní HR metody za důležité. Nebo pokud hledá firma manažera týmu, ale vedení lidí a rozvoj týmu je na konci seznamu až za péčí o klienty, rozvoji obchodu a reportingem, tak to leccos vypovídá o tom, jak velkou důležitost firma dává „vedení lidí“.

Požadavky na kandidáta – 80% shody stačí

To, co je napsané v sekci „požadujeme“, reflektuje skutečné potřeby firmy a co musíte mít, abyste v pozici uspěli (nebo je tam napsané to, co někdo před 20 lety vymyslel a nikdo to dodnes nezměnil). Požadavky se většinou dělí do dvou kategorií. Nutné a výhodou. Tím je dobré se řídit. Obecně platí, že pokud vyhovujete těm nutným na 100% a ostatním požadavkům na 80%, mělo by to stačit. Například:

  • Můžete se přihlásit, pokud jste nedodělali školu po pěti šesti letech studia ale v inzerátu je požadavek na VŠ vzdělání? Ano, pokud se cítíte v oboru komfortně tak ok, ale přiznejte chybějící diplom co nejdříve.
  • Pokud máte dva roky praxe – můžete se hlásit někam, kde chtějí 3 roky praxe? Ano můžete.
  • Jazyky – jestliže je požadována aktivní úroveň jazyka, tak pokud nejste schopni s někým mluvit nebo v daném jazyku telefonovat, není vaše úroveň aktivní. A tedy na inzerát neodpovídejte.

Požadavky na vlastnosti jako je pečlivost, spolehlivost, samostatnost, komunikační dovednosti, loajlita, týmová práce – reflektují předchozí zkušenosti firmy. Společnost zjistila, že na této pozici nejlépe pracují lidé, kteří mají tyto vlastnosti. Na druhou stranu, pokud se v inzerátu o kýžených vlastnostech nic nedočtete, dává vám to zprávu, že společnosti možná na osobních vlastnostech člověka moc nezáleží, hlavně, když budete pracovat. Zase tedy vyčtete něco o firemní kultuře a prostředí.

Sekce „Nabízíme“ je dvousečná zbraň

U této sekce inzerátu se zamyslete. Dobrá firma nebude vyvěšovat spoustu benefitů, protože nebude chtít, aby se na pozici hlásili lidé jen kvůli nim. Každá společnost chce, aby se k nim lidé hlásili kvůli zájmu o obor, firmě nebo stabilitě, ale ne proto, že tam dostanou o 10 korun vyšší hodnotu stravenky. Proto pokud vidíte dopodrobna vypsané skvělé benefity, neznamená to vždy, že firma je lepší, než ostatní, které napíšou pouze „zázemí stabilní společnosti a řada zajímavých zaměstnaneckých benefitů“. Může to znamenat, že benefity jsou pro udržení zaměstnanců zásadní a vyrovnávají náročnost práce nebo ztížené podmínky.

Tedy, jestliže firma neuvádí benefity, nemusí to znamenat, že je nemá. Někdy naleznete podrobný seznam firemních benefitů na webu firmy.

Než na inzerát zareagujete, projděte si pečlivě webové stránky firmy, podívejte se do své sítě na LinkedIn, na Facebooku, jestli neznáte někoho, kdo tam pracuje, abyste se poptali na to, co vás zajímá. Vezměte svůj seznam toho, co je pro vás v práci důležité a velmi pečlivě ho porovnejte s nalezenou pozicí. Nedělejte kompromisy. Protože v dnešní době nemusíte.

Sdílejte článek

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.