Štěstí přeje připraveným – hlavně u pohovoru

Velká část uchazečů o práci podcení přípravu na pohovor. Nezjistí si, s kým se scházejí, čím přesně se firma zabývá a jaké má tento business výhody a úskalí. Nepřemýšlí o pozici, na kterou se hlásí. To vše může způsobit neúspěch při osobním setkání. Pokud tedy chcete uspět v lovu na tu nejlepší práci, tak právě pro vás jsou následující tipy na přípravu a na to, jak uspět u pohovoru.

 

Systém na prvním místě

Udělejte si v hledání práce systém. Pište si pečlivě, kam jste posílali životopis, jaká je tam kontaktní osoba, co to bylo za pozici a jakékoliv další poznámky, které vám pomohou se orientovat v tom, kdo vám odpověděl a jak. Důležité je to proto, že až vám někdo zavolá a bude vás chtít zvát, tak byste měli vědět kdo to je, z jaké firmy volá, co ta firma dělá, na jakou jste se tam hlásili pozici a proč.

 

Systémově postupujte i v přípravě na pohovor. Napište si, co všechno chcete zjistit, nastudovat a připravit a pak postupujte podle tohoto seznamu. Co by tam určitě nemělo chybět?

  • S kým se sejdete
  • Čím se firma zabývá
  • Jak se prezentuje
  • Jaká jsou specifika trhu
  • Jaké jsou konkurenční firmy
  • Jak zní požadavky na danou pozici
  • Jaká je náplň práce
  • Na jaké otázky se budete ptát
  • Jakou mzdu si chcete v této firmě říct
  • Kde firma sídlí a kde je místo výkonu vaší práce

Zajímá vás, s kým se sejdete?

Mělo by. Je totiž rozdíl, zda se scházíte s agenturou, s personalistou, potenciálním nadřízeným nebo s ředitelem firmy. Každý totiž přistupuje k pohovoru trochu jinak. Agenturní konzultanti a personalisté se budou zaměřovat spíše na vaše vnímání firmy, businessu jako takového, konkurence, na to, jak přemýšlíte o dané pozici, jaká je vaše motivace na ní pracovat a jak plánujete budoucnost.

 

Přímého nadřízeného budou nejvíce zajímat vaše konkrétní znalosti, dovednosti a zkušenosti. Bude se ptát, jak byste řešili hypotetické situace, nebo jak jste řešili některé příklady z praxe. Ředitele nebo majitele zase bude zajímat vaše strategické přemýšlení a schopnost vidět věc v širších souvislostech. Nepodceňte žádnou součást výběrového řízení, protože dostat se musíte přes každého, kdo se vám postaví do cesty.

Jak na ně?

Personální agentura

Při rozhovoru s konzultantem se připravte na povrchnější, ale důležitý rozhovor. Konzultant bude ověřovat, zda odpovídáte zásadním požadavkům pozice a bude hodnotit, zda zapadnete do společnosti z hlediska energie, rychlosti práce, způsobu uvažování apod. Neočekávejte také příliš detailní odpovědi na své otázky a sami si dávejte pozor, abyste nezabíhali do detailů, jako kdybyste mluvili s odborníkem v oboru. I kdyby to nevyšlo na pozici, o které se právě bavíte, konzultant vás může doporučit jinému svému klientovi na jinou pozici, a proto berte schůzku s konzultantem agentury jako investici.

 

Personalista slyší i nevyřčené

Personalisté už mají více informací „ze zákulisí“. Vědí, jaký je šéf, jaký je tým, jaké přesně dovednosti nebo zkušenosti jsou potřeba, vědí, jaký typ lidí na této pozici předtím neuspěl, a proto s vámi půjdou do větší hloubky. Mají čich na lež a mezery v životopisu. Proto se dobře připravte, co se týče vašich minulých zkušeností a důvodů odchodů.

Personalisté budou také hodně zkoumat vaši motivaci, takže si dobře rozmyslete odpověď na otázku „Co vás na té pozici zaujalo?“ nebo „Proč jste se přihlásil?“ – nejsou to jen banální otázky na úvod. Z mého pohledu jsou to vlastně ty nejdůležitější otázky z celého pohovoru.

 

Personalistu nejlépe potěšíte, pokud si najdete na LinkedIn jeho profil a zeptáte se ho na něco jemu na míru. Třeba například co se mu na firmě líbí nejvíc, když už zde pracuje 4 roky.

 

Majitel, ředitel – zaujměte v 5 minutách

Jakmile se dostanete až k nejvyšším pozicím ve firmě, tak se buď hlásíte na vysokou pozici, nebo firmě na náboru extrémně záleží. V obou případech na vás nebudou mít moc času a vy tak musíte zaujmout co nejrychleji.

Mějte nastudovanou hostorii firmy, ideálně i výroční zprávu, znejte konkurenci, naučte se popsat trh. Ukažte, že o práci přemýšlíte ale nechvástejte se, Mluvte věcně, stručně, k věci. Není moc moudré se ptát na možnost kariérního postupu nebo možnosti vyjet do zahraničí, protože tihle lidé vás chtějí mít na pozici alespoň takovou dobu, abyste se jim začali vyplácet – tedy minimálně 1 rok, ideálně ale aspoň 3 roky.

Je dobré se trochu přizpůsobit jeho osobnosti. Pokud majitel bude hřmotný, bodrý a hlasitý a vy budete nesměle pípat, řekne na konci, že jste nemastní neslaní a tím je konec. To samé platí naopak. Připravte se také na mnohem méně struktury než u agenturních konzultantů nebo personalistů a očekávejte na začátku něco jako: „Tak spusťte,“ nebo „Tak mi o sobě něco řekněte“.

 

Ať už budete mluvit u pohovoru s kýmkoliv, buďte připravení. Nepřipravenost totiž každý, kdo dělá pohovory, pozná a rozhodně ji neodpouští.

Sdílejte článek

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.